14 June 2013

Refewhat?!

Romalıların, kendilerinden önceki medeniyetlerden farklı olarak kemerleri icat etmesi, şehirlerini büyütmelerinde ve güzelleştirmelerinde çok önemli bir unsur oluşturmuş. Peki ama bu kemer konseptinin ortaya çıkmasındaki en önemli nokta neydi? Kilit taşı. Yuvarlağın en tepesinde, her tarafı dengede tutan, kemer konseptinin üstüne inşaa edildiği kilit taşı. Ancak o bulunduktan sonra kemerler ortaya çıkabildi.

RTE'nin aslında yapmak istediği de tam olarak aradan kilit taşını çekip çıkarmak; böylece etrafına kurulan kemerin tamamını yıkmak. Gezi Parkı vs Topçu Kışlası, şu anda oradaki herkesi direnişe başlatan şey; yani sembolik bir kilit taşı. Referandum yoklaması ile Tayyip, kilit taşını bir test etti.

Zaten hakkında yürütmeyi durdurma kararı bulunan bir şeyi halka sormanın, AKPnin bütün hukuksuzluğunun ve kendini adaletten üstün saymasının kısa bir özeti olarak geçiştirsek bile referandum ne demek?

Bir tweet atmıştım: Şiddetin durması dışında herşeyi kaybetmişiz gibi hissediyorum. Hiç yoktan iyi bile olsa...

Açıkçası bu sabah belki azıcık daha gönlüm rahat ama aynı zamanda büyük bir yenilgi almış şekilde uyandım referandumdan dolayı. Şiddet bitti ama sonunda biz kaybetmekle yine karşı karşıyayız, çünkü:

1- Protestoların devam etmesi halinde RTE, "bunlar zaten marjinal gruptu, ilk gün dediğim gibi. Dertleri de görüyorsunuz ki park değil" deyip olayı zaten anlamamış milyonları arkasına alacak. 

2- Referandum yaparak kendinin ne kadar demokrat olduğunu gösterecek. Eğer yine hırsına yenik düşmezse bu sefer, seçimlerdeki gibi oyları çarpıtmaz da. Hatta tam tersine, sandıktan park yıkılsın çıksa bile yıkılmasın gibi göstertip bir ¨demokrasi gövde gösterisi¨ yapabilir. Ama bu arada Fatih Ormanı, Belgrad Ormanı, 2B yasası, Tabiat Koruma Kanunları çıkıp, ülkedeki her yeşili yokedebilir bir gece yarısı operasyonu ile. Biz de elimizde sadece Gezi Parkındaki ağaçlar ve onların sembolizmi ile kalırız.

3- Ilk defa ses getiren bir halk ayaklanması ile bir türlü başa çıkamayan AKP ve RTE, bozulmuş ezberine geri çekmeye çalışıyor olayları. Together we stand, divided we fall ilkesinden yola çıkarak, referandum ile ağzımıza bal çalıp gazımızı kaçırmak, sıkı sıkıya kenetlenmiş ve hırslı halimizi söndürmek, daha sonra da bizleri teker teker avlamak istiyor. Koç, Boyner, Doğuş, bunlara güzel vergi cezaları gelecektir en başta. Sonra bizim tweetlerin de peşlerinden geleceklerdir belki de. Ne de olsa artık bearber değiliz ve durulmuş durumdayız diye bakacak olaya.

4- Referandum ve seçimlerde üstün çıkmasının, kendisine sınırsız yetki verdiği yanılgısına iyice tutunacak ve bunu çok daha fütursuzca kullanacaktır. Istediği kadar agresif, umursamaz, iyice Osmanlıcı olabileceğini sanacaktır böylece.

Işte tam bu yüzden referandum, bir kilit taşı gibi. Onu aradan çekip çıkarmayı başarırsa, bizi çok daha büyük bir sınav bekliyor olacak. Kemeri, kilit taşsız ayakta durdurmak zorunda kalacağız. Neyseki referandum, hala sadece bir ihtimal ve beyefendinin keyfi elvermezse olmayabilir de. Biz de böylece ezber bozan pozisyonumuzda orantısız zeka kullanımı ile hayatımıza devam edebiliriz. Suriye ve Iran'ın yakında daha sıcak gelişmelere gebe olduğunu da hesaplarsak RTE, hamlelerini çok daha hızlı yapmak zorunda artık.

Not: Geçen yazıda, parkın içindeki insanların forumlar kurarak artık düşüncesel direnişe ciddi anlamda başlaması gerektiğini yazmıştım. Farklı farklı forumlar başlamış ve tam olarak da bu yapılıyormuş. Benim bunda bir tuzum olduğunu zannetmiyorum ama bu gelişmeye çok sevindiğimi söylemeliyim.

No comments:

Post a Comment